16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Using OctoStudio to remotely control a micro:bit Maqueen robot
With this project you program the Maqueen robot using a micro:bit so that you can control it wirelessly with OctoStudio on a smartphone or tablet. Follow the learning path step by step.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
Build your first 3D world with CoSpaces Edu
CoSpaces Edu is a 3D platform for education. With speech and animations you can bring a self-built 3D world to life.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, Other -
NASA's Space Jam: The Universe Is… Music
In NASA's Space Jam Hour of Code, students animate the digital version of our solar system to use as a musical instrument. This is about sonication, a NASA project of 2020.
Students learn basic coding by working with familiar objects and simple …
Translated by
Interactive exerciseTeacher, Other -
Final project: Learning to program and code
If you have followed all the previous learning paths, you can get started here to create a final project.
You will get to know the process of designing, developing and presenting new projects.
First, you study some sample projects. Then you will …
Translated by
Interactive exerciseOrganisation, company, NPO -
The counter loop: Learning to program and code
The learning path focuses on using for loops, the counter loop.
In the first lesson you will learn to use an ascending variable to solve more complicated code puzzles.
In the second lesson you will practice using the counter loop. You try to complete …Translated by
Interactive exerciseOrganisation, company, NPO -
Variables: Learning to program and code
This learning path focuses on the use of variables.
In the first lesson you will practice variables in Sprite Lab.
In the second lesson, you explore repetitive designs using variables. You will discover how the variables code is easier to write and …Translated by
Interactive exerciseOrganisation, company, NPO -
Features: Learn to program and code
In the learning path you will discover that functions can be useful.
You use certain functions at the artist for this. Then you get to work with other types of functions to help the farmer harvest his crops.
Translated by
Interactive exerciseOrganisation, company, NPO -
Conditionals 2: Learning to program and code
The learning path teaches you to work with conditionals.
In the first lesson, you help the farmer fill holes and dig soil, even if they don't know the size of the holes or the height of the mounds of soil. To solve the coding puzzles, use a loop. …
Translated by
Interactive exerciseOrganisation, company, NPO -
Conditionals 1: Learning to program and code
The learning path focuses on the use of conditionals.
In the first two lessons you will practice concepts with which you will gain experience working with conditionals.
In the latter you code with conditionals. You write code that responds to the …
Translated by
Interactive exerciseOrganisation, company, NPO -
Loops: Learning to program and code
In the learning path you will discover how loops work.
In the first lesson, you'll use loops to help the Star Wars character BB-8 move efficiently through a maze.
The second lesson builds on the understanding of loops. You create unique works of art …Translated by
Interactive exerciseOrganisation, company, NPO -
An Interactive Dance Party: Learning to Code and Code
The learning path focuses on working with events.
You code an interactive dance party. For this you use measures to count the time in the music, but also certain sprite properties. At the end of this learning path there is a final assignment, make …
Translated by
Interactive exerciseOrganisation, company, NPO -
Events: Learning to program and code
The learning path focuses on working with events.
You write programs that respond to timed events and user input. Then, in a mini-project, you'll create an interactive virtual pet that looks and behaves the way you want.
You use Sprite Lab's costume …
Translated by
Interactive exerciseOrganisation, company, NPO