16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Breakdance: e-book with instructional videos
E-book in which the various learning paths of breakdance are elaborated. The e-book contains five learning lines: top rock, go downs, footwork, freezes and power moves. Each learning path includes different courses that are explained step by step …
Translated by
Downloadable resourceStudent (teacher training) -
Rugby: Substitute task
Replacement task for rugby lessons. The students learn the rules by means of a video.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Olympic Games 2021: Substitute task
Substitute task for students who cannot exercise during class. They watch a video and look up information about the 2021 Olympics.
Translated by
Downloadable resource (6)Teacher -
Basketball: Substitute task
Basketball replacement task:
- regulations;
- Technic:
- lay up,
- set shot,
- pivot.
The students watch several videos and then answer some questions.
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
Alternative sports: Substitute task
Replacement task in which the students watch a movie about alternative sports. Then they look up information about other alternative sports and make a presentation about it.
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
Sports Bingo: Photo Challenge
Take a photo with each of the assignments and complete the bingo card.
Translated by
Downloadable resource (8)Schoolboard, ICT co-ordinator -
Digital Orientation: Apps and Tools
Website with an overview of different apps and tools to go out with your students. The different tools are divided into three categories:
- route platforms (e.g. RouteYou, Google My Maps,...);
- city games (e.g. Actionbound, Geocaching,... ); …
Translated by
Website (4)Teacher -
VRKeer: Immersive learning process for traffic insight among cyclists
VRkeer is a serious game in virtual reality (VR), which aims to teach students in the third grade of primary education and the first grade of secondary education more traffic insight through interactive exercises.
Students are immersed in lifelike …
Translated by
App or software