16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Learn to program with Mind+
Mind+ is a programming tool that allows you to program an application by dragging and clicking coding blocks. Mind+ has countless tutorials, example projects and a large community for learning to program.
Mind+ supports a wide range of hardware, such …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Go goals: SDG board game
The game is intended to inform children and young people around the world about the sustainable development goals in a simple and child-friendly way.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
HistoryMaps: Learn history with visual material
The website supports history learning through interactive 3D maps, timelines, images, and videos.
On the interactive map you can discover where and when something happened.
Translated by
Website (6)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Microsoft MakeCode Arcade: Learn to code with block code
Microsoft MakeCode Arcade is an online tool that lets you create retro arcade games for the web or microcontrollers using block code. The tool is available on GitHub as free software.
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator, … -
The Climate Fresk of Climate Collage: Game Cards
During the three-hour interactive workshop The Climate Fresk you will learn whether your students know the essence of the climate challenge and you learn to take climate action.
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher -
Database of photos related to Classical Antiquity
It's actually a 'group' on the very extensive Flickr photo site. Photos (about 12000) are collected in this group, all of which relate to Classical Antiquity.
The interesting thing is that the photos all come from amateur photographers …
Translated by
Website (7)Teacher