16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
De Olympische Spelen: Leerpad
Leerpad met verschillende opdrachten over de Olympische Spelen in Parijs.
- Tekst met vragen over de Olympische Spelen in de klassieke oudheid.
- Tekst met vragen over het ontstaan van de moderne Olympische Spelen.
- Matchingsoefening 1: verbind …
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht -
Zorgen voor zorg: Interactieve beleving
Zorgen voor zorg is een interactieve beleving van Provincie Oost-Vlaanderen, het Beroepenhuis vzw en de VDAB.
Je volgt Amina, die met een gebroken been in het ziekenhuis belandt en krijgt zo informatie over verschillende zorgberoepen.
Interactieve oefening -
Kletsborden: Online spel
Kletsborden is een spel om écht contact te maken met elkaar. Iedereen kan meedoen, op zijn of haar eigen manier. Aan de hand van vraagkaarten, fotokaarten, opdrachtkaarten en aanvulkaarten ga je met elkaar in dialoog. De deelnemers delen …
Interactieve oefening (6)Leerkracht, Ander -
Voedingsdriehoek: Invulopdracht
Leerlingen vullen de informatie over elk deel van de voedingsdriehoek in.
Deze BookWidgets is een aanvulling bij Voedingsdriehoek: ICT-opdracht.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
GRIP: Online zelfhulpaanbod van De DrugLijn met tool
Deze online tool op de website van De Druglijn is bedoeld voor kinderen (koap) van mensen met een afhankelijkheidsprobleem.
De oefeningen in deze tool helpen om even stil te staan bij de impact van het gebruik op het eigen leven. Er wordt ingegaan op …
Interactieve oefening -
EDUbox Gezondheid: Interactieve video
De interactieve video over gezondheidszorg is bestemd voor leerlingen uit het secundair onderwijs. Zij kunnen deze les individueel en op een moment naar keuze volgen. Wetenschapsjournalist Koen Wauters neemt de leerlingen mee op …
Interactieve oefening -
Welk foodtype ben jij?: Online test
Snelle online test waar jongeren kunnen nagaan welk foodtype ze zijn.
Jongeren groeien en ontwikkelen en hun eetgedrag evolueert. Ze zijn op zoek naar hun eigen (voedings)identiteit. Hoe, wat, waar, wanneer, waarom en met wie ze eten is een manier om …
Interactieve oefening (3) -
Livesaver: Serious game reanimatie en verstikking
Red de levens van Jake, Peter, Rebecca en Harry. Ervaar aan de hand van deze serious game hoe je eerste hulp verleent bij een ernstige verslikking en bij hartfalen.
Interactieve oefening (28)Leerkracht -
Seriousgame sauve une vie: Reanimatie
Op de website Sauve une vie vind je serious games die je laten zien en ervaren wat je moet doen in een aantal EHBO-situaties. Onderneem op verschillende momenten gepaste acties in deze aflevering waarin Cathy een hartaanval kreeg.
Interactieve oefening (14)Leerkracht -
KLAAR-collectie over cyberpesten en 13 andere thema's
Bekijk in deze oefening een KLAAR-video over cyberpesten en los de vragen op.
Interactieve oefening (13)Leerkracht -
EHBO: Online escaperoom
In deze digitale escaperoom voer je twaalf opdrachten uit, waarbij je de basiskennis over eerste hulp toepast.
Elke (bijna) correct uitgevoerde opdracht levert een of meerdere tips op. Aan de hand van die tips ontdek je welke letsels Meryem, Theo, …
Interactieve oefening (116)Leerkracht -
Slaap: Begrippen
Digitaal kruiswoordraadsel rond thema slapen met een aantal belangrijke begrippen.
Interactieve oefeningLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner