16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
ZIM Emoji Tool: Discover the code of an emoji
Everyone knows and uses emojis. It becomes even more interesting if you explain how you can use the code of an emoji in an app.
I developed this emoji tool together with ZIMjs.com/kids. This way you can immediately copy the code to other ZIMjs …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Talkr: Let pictures talk
The Talkr app allows you to let photos speak. By importing your own or other photos, you bring the character in the photo to life, as it were.
The Talkr Live app offers the same possibilities. However, it is possible to record live. When using the app …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
WebTinq: Building websites
WebTinq is an online HTML editor for kids. Students can use it to build and publish web pages. A handy website editor to explain to students with real code in html, css or js with folder structure, without advertising.
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Is that WEIRD?: The playing cards of the board game
This app contains all the playing cards of the board game Is that weird? , a game about mental health and quality of life. Have a playful conversation with each other about what you are experiencing in your life and what you think and feel about …
Translated by
App or software (6)Teacher, Other -
Citizen games: Serious game about treating each other with respect
In this serious game, students assess statements. Which statements are nice to hear? Which statements are offensive?
The project aims to contribute to a more inclusive and respectful European society.
Translated by
App or software (3)Teacher, Other -
The Belgian emergency money: Online tool
Through this online tool, the Museum of the National Bank of Belgium exhibits its extensive collection of emergency money. This money was spent by more than 600 Belgian municipalities and charities during WWI.
The tool is an ideal way to bring the …
Translated by
App or software -
Happy Onlife: Acquiring digital skills through play
Happy Onlife, an app from the European Commission, provides parents and teachers with the educational tools to teach children to deal with the possibilities and dangers of the internet.
It is suitable for children and young people from 8 years …
Translated by
App or software (7)Other function -
Wakosta?!: Guide to your budget
Wakosta?! is an app that helps young people learn to manage their budget.
With this app you can enter income and expenses and have an overview of your budget per month or per week.
At the end of the month you can enter your surplus (+) or deficit (-) …Translated by
App or software (9)Organisation, company, NPO -
Bomberbot: Learning to program
A fully developed teaching method to teach children to program.
No IT knowledge is required for this!Complete lesson plans and presentations to get you started right away. There are more than three hundred levels in the online game for students with …
Translated by
App or software (4)Teacher, ICT co-ordinator