16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
QRwoordGameS: Oefeningen maken uit Google Sheets
Via deze site maak je eenvoudig zelf vijf verschillende oefeningen uit een Google Sheets
App of softwareNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Please, Touch The Artwork 2: Zoek- en vindavontuur in iconische schilderijen van James Ensor
Waar is Wally ontmoet moderne kunst in dit gezellige zoek-en-vind-avontuur.
Je bent een in pak gestoken, kunstminnend skelet, onlangs opgestaan uit het graf, met het vermogen om in en door schilderijen te reizen. Met deze vaardigheid …
App of softwareNieuwOrganisatie, firma, vzw -
Zonsverduistering in 3D
Toepassing van CoSpaces Edu waarbij je in 3D een zonsverduistering bekijkt.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
SheCodes Athena: AI-codeerassistent
Athena is een op artificiële intelligentie gebaseerde codeerassistent van SheCodes. De tool helpt jou bij het realiseren van programmeertaken. Je kan de assistent onder andere vragen om jouw code te verbeteren of een stuk code te schrijven.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Super Action Comic Maker: Online je eigen heldenstrip maken
Met deze Super Action Comic Maker van Culture Street maak je je eigen stripboek met superhelden. De software voorziet de achtergronden, personages en tekstballonnen. Aan jou om ze te puzzelen in een volgorde naar believen.
App of software (3)Leerkracht, Ander -
Picture Book Maker: Online je eigen kinderboek maken en publiceren
Met Picture Book Maker van Culture Street kan je je eigen kinderboek maken en publiceren. Je kiest uit verschillende achtergronden, personages en voorwerpen om je verhaal vorm te geven. Je kan ook tekst toevoegen en je boek een titel en een auteur …
App of softwareLeerkracht, Ander -
Leren programmeren met Mind+
Mind+ is een programmeertool waarmee je een toepassing programmeert door codeerblokken te slepen en vast te klikken. Mind+ heeft talloze tutorials, voorbeeldprojecten en een grote community om te leren programmeren.
Mind+ ondersteunt een breed scala …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Coderen met ZIMjs: Voorbeelden van code en toepassingen
In deze bijdrage vind je enkele voorbeelden van toepassingen die je in ZIMjs kan gebruiken om aan de hand van code jouw creatieve ideeën uit te werken.
ZIM is een algemeen Canvas Framework met JavaScript waarmee iedereen, van beginners tot …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Een blob tekenen met ZIM
Een blob is een gesloten vorm. Het tekenen van een blob is niet gemakkelijk, maar dankzij ZIM kan je de cirkelvorm veranderen naar bv. een mannetje of andere vrije vorm.
Het voordeel van een vorm die getekend is met beziercurves, is dat …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Reis naar de maan: Augmented reality
Betrek leerlingen bij de les door middel van beweging en fysiek onderzoek.
Gebruik Apollo’s Moon Shot AR om meer te weten te komen over de wetenschappelijke en historische mijlpalen van de Apollo 11-missie via boeiende AR-ervaringen en …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Soundraw: Muziek maken met AI
Met Soundraw maak je eigen muziek met behulp van artificiële intelligentie. Je kiest het genre, de sfeer, het thema en de lengte die je wilt en de AI van Soundraw genereert muziek voor je. Je kan het liedje aanpassen volgens je eigen …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Turtle Stitch: Programmeren van borduurwerk
Turtlestitch is een toepassing om patronen voor borduurmachines te genereren. De tool werd ontwikkeld met de educatieve programmeertaal Snap!
Turtlestitch is gebruiksvriendelijk en vereist geen programmeerkennis. Het is handig voor ontwerpers om …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator