Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Space for Kids
Children discover space on the European Space Agency's children's website.
The games page contains many educational games and games that allow students to discover more about space.
Translated by
WebsiteTeacher, ICT co-ordinator -
Programming with children
On this Wakelet page you will find a collection of activities, applications, information and training about programming and computational thinking with children.
Translated by
Website -
Educational Robotics and Programming: Workshops
Nooby.tech offers STEM, educational robotics and programming workshops for children from kindergarten through high school. We bring everything necessary and provide fun and exciting lessons. The program is adapted to the age of the participants …
Translated by
Training or activity -
Differentiation and enrichment material for the gifted: Overview
A table of materials and methods from publishers that can be used in differentiation and enrichment for cognitively strong learners.
It is stated for which subject and in which year they can be used.
Translated by
Downloadable resource (10) -
Cubiss: Support reading, learning and informing
Website of the province of Noord-Brabant, province and a number of libraries. On this website you can find a number of lessons, learning lines, tools, current affairs and tips.
The website is not very well structured, so it is not always easy to …
Translated by
WebsiteTeacher, Other -
Tutoring and coaching offer Leerhuis Orveyt
Looking for a motivated and certified tutor and coach?
Leerhuis Orveyt supports children, young people and adults with learning and their learning attitude. Through one-on-one guidance I look at the specific needs in the learning process and adjust …
Translated by
Announcement -
Media literacy: Learning path
The Media Literacy Learning Line summarizes which media literacy competencies an average child should develop at every age. She gives substance to the final objectives and curricula according to the framework of the Mediawijs Competency Model. A …
Translated by
Downloadable resource (43) -
CodeChildren: Children learn to program
Codekinderen is a learning platform of the Dutch CodeKlas foundation. The foundation's mission is to make teachers and students digitally literate, with computational thinking in particular.
On the platform you will find inspiring lesson examples that …
Translated by
Website (12)ICT co-ordinator