Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Social robot: Learning path
This learning path helps you as a teacher to prepare the STEM project 'Social robot'. In this project, students design, program and build a social robot that must meet certain (self-selected) criteria. A bonus to this learning process is the …
Translated by
till
Training or activity -
What is grooming?: Audiovisual teaching materials
In this collection you will find audio and video for a lesson on grooming. The editors of The Archive for Education looked for striking images and cut fragments to bring this subject to the classroom. Use the collection to build up your lesson or …
Translated by
Video -
EDUbox Energy: Teaching package
The VRT EDUbox is digital and ready-made teaching material around one social theme, tailored to students. It consists of text, video, digital tools, interactive assignments, discussion moments ...
This EDUbox deals with the theme of energy.
…Translated by
Downloadable resource -
Level Up: Magazine about healthy gaming
Our new magazine about healthy gaming is now available: Level Up! It contains 32 interactive and insightful A4 pages on healthy gaming and digital balance.
What does it include?
- explanation about the world of games: evolution, types of games, devices, …
Translated by
Tangible material -
EDUbox Reading: Seven times different
With the EDUbox Reading, VRT wants to mobilize as many students as possible to read, read aloud or read together.
After all, research has shown for some time that reading comprehension, reading motivation and skills are not doing well in Flanders. …
Translated by
Downloadable resource