Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Sleutelcompetentie digitale competenties: Audiovisueel lesmateriaal
Deze pagina bevat filmpjes en audiofragmenten om te werken rond de sleutelcompetentie digitale competenties.
We tonen je voor elke bouwsteen relevante audiovisuele collecties, luisterfragmenten en filmpjes op Het Archief voor Onderwijs, geselecteerd …
Video -
Sociale robot: Leerpad
Dit leerpad helpt jou als leerkracht om het STEM-project 'Sociale robot' voor te bereiden. In dit project ontwerpen, programmeren en bouwen leerlingen een sociale robot, die moet voldoen aan bepaalde (zelfgekozen) criteria. Een bonus bij …
tot
Nascholing of activiteit -
Wat is grooming?: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je audio en video voor een les over grooming. De redactie van Het Archief voor Onderwijs zocht naar sprekend beeldmateriaal en geknipte fragmenten om dit onderwerp voor de klas te brengen. Gebruik de collectie om je les op …
Video -
Een dag vol AI: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je audio en video voor een les over artificiële intelligentie. De redactie van Het Archief voor Onderwijs zocht naar sprekend beeldmateriaal en geknipte fragmenten om dit onderwerp voor de klas te brengen. Gebruik de …
Video -
Wat is het cordon sanitaire?: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je audio en video voor een les over het cordon sanitaire. De redactie van Het Archief voor Onderwijs zocht naar sprekend beeldmateriaal en geknipte fragmenten om dit onderwerp voor de klas te brengen. Gebruik de collectie om …
Video -
Informaticawetenschappen en AI in de les: Evenement
2LinK² organiseert zijn derde congres met als thema informaticawetenschappen en AI in de les. Het volledige programma kan je terugvinden op de website. Er zijn tal van keuzemogelijkheden per sessie:
Keuzes sessie 1:
- AI in de klas: van A tot …
Nascholing of activiteit -
Ontmoetingsdag 2024: Handelingsgericht samenwerken voor en door onderwijsprofessionals
Wil je als onderwijsprofessional meer te weten komen over diversiteit in de schoolcultuur en andere onderwijsthema’s?
Schrijf je in voor de ontmoetingsdag van TOPunt Gent in samenwerking met Universiteit Antwerpen.
Verruim er je blik en je …Nascholing of activiteit -
Zeven manieren om ChatGPT te gebruiken bij je schoolwerk
Heb jij ChatGPT wel eens gebruikt bij je schoolwerk? Of vind je het maar niets? Sommige mensen zijn huiverig voor de nieuwe chatbot, die je kan assisteren met bijna al je vragen. Ook voor je huiswerk en andere schoolopdrachten.
Artikel -
Wapen jezelf tegen nepnieuws: Cursus
Nepnieuws is overal. Voor veel mensen (niet alleen jongeren!) zijn berichten op sociale media inmiddels hun belangrijkste nieuwsbron. Clickbait verleidt ons om dingen te liken of te delen met vrienden, nog voordat we hebben gecheckt of het waar is …
tot
Nascholing of activiteit -
Basis computerbegrippenspel
Dit memoryspel laat je kennis maken met basis computerbegrippen. Je kan het spel alleen spelen maar het is nog leuker om het samen te spelen.
Interactieve oefening -
Win een codeerworkshop voor jouw klas
Op maandag 14 oktober 2024 gaat de volgende editie van het Codefestival door te Brussel.
Tussen 10 uur en 12 uur kunnen jouw leerlingen deelnemen aan het grote codehoekenwerk waarbij ze ondergedompeld worden in de wereld van het …
Aankondiging -
EU Code Week Teach Day: Webinar
EU Code Week Teach Day is een online evenement met als doel digitale creativiteit en coderen in de klas te vieren.
Dit online evenement bracht onderwijsexperts uit verschillende vakgebieden samen en bood discussies over het verleden, heden en …
Video